Kişinin yasevimliığı maşer içre kıymeti olan , kapasite, reviş ve öteki davranış biçimlerini vüruttirdiği vetirelerin tümüdür.
Terbiye, önceden saptanmış esaslara bakarak insanların davranışlarında belli vürutmeler sağlamlamaya yarayan planlı etkiler sürecidir.
Terbiye; bireyin davranışlarındaki yaşantısı yoluyla kasıtlı olarak ve isteyerek bileğdavranışme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü üzere eğitimin bir çok tanılamamı binalabilmektedir. Ancak, günümüzde çoğunlukla yeğleme edilen tanılamam:
“Bireyin davranışında, kendi yaşantısı yoluyla ve kasıtlı olarak mergup yönde( eğitimin fakatçlarına iyi ) bileğdavranışme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu aşinalık bakarak;
· Terbiye bir vetiretir.
· Terbiye sürecinde, bireyin davranışlarının mergup yönde bileğdavranıştirilmesi fakatçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki bileğdavranışme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Terbiye sürecinde bireyin kendi yaşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç asliye öğesi vardır.
1. Amaç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Bileğerlendirmeler
Terbiye fakatçla adım atar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam eder ve yorum ile son bulur. Sürecin bu mantığı eksiksiz kültürler dâhilin bire birdır. Amaçların içeriği ve öğrenme dâhilin kullanılan öğretme yöntemleri kültürden kültüre bakarak bileğdavranışebilir, lakin sürecin doğbirliı bileğdavranışmez.
Terbiye kapsamı ve tanılamamlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Gün süresince biryoğun filozof ve eğitimci, eğitimin ne olduğuna üzerine farklı farklı tanılamamlamalarda bulunmuştur. Hasetmüzde ise eğitimin onaylama edilen ölçünlü tanılamamı şudur: Terbiye, bireyin davranışlarında kendi yaşantıları yoluyla kasıtlı olarak istendik davranış bileğdavranışikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanılamamlama ekseninde eğitimin genel hatları çizilebilir. Bu tanılamamlamanın içre eğitime üzerine temelı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi yaşantıları yoluyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış bileğdavranışikliği” ve “süreç” üzere kelimeler eğitimin asıl taşlarıdır.
Terbiye, beşer dâhilin ömür boyu devam fail bir vetiretir ve davranışlarda başkalık meydana getirir. Bu davranış değişiklikleri ise bireyin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişiklikleri istendik yani beklentilere ve hedeflere iyi olabileceği üzere istenmedik yönde bile vürutebilir. Terbiye sürecinin davranışletilmesi ise kasıtlı yani programlı ve programlı olabileceği üzere vürutigüzel bile kabil. Kasıtlı olarak meydana getirilen eğitime formal terbiye, vürutigüzel meydana getirilen eğitime ise informal terbiye denir. Elan açıklayıcı bir örnek verirsek meslek, dershane, terbiye merkezleri üzere mekânlarda verilen terbiye formal; bireyin kendi çevresinden edindiği ve planlı programlı sıfır terbiye ise informal eğitidir. şu demek oluyor ki terbiye sadece okullardaki öğrenmelerle sınırlı bileğildir.
Terbiye Türleri
Terbiye türlerine bakarak sınıflandırıldığında formal ve informal terbiye yürütmek üzere dü tür ortaya çıkar. Formal terbiye okullarda ya da kurumlarda belli bir tasavvur ve program çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu terbiye tipinin belli bir amacı vardır. Bu düzende terbiye süreci idari bir kadro ve eğitmenler tarafından planlanır. İnformal terbiye ise otomatik vüruten plansız ve programsız meydana getirilen eğitimdir ki can bu eğitimi toplumsal çevresinden gizil olarak edilir.
Terbiye Sistemi
Terbiye, bir dizge olarak ele aldatmaındığında ise terbiye sisteminin üç asliye ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, vetireler ve çıktılardır. Kök; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, bina, tesisat, maliyet, personel üzere fiziksel unsurlardır. Süreç; meslek içre meydana gelen dersler, öğrenme yaşantıları ve öğüt aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde marifet, yeterlilik, bitirme, sınav hatimeları üzere mergup davranış bileğdavranışiklikleridir.